Kannanotto bussiliikenteen linjamuutoksiin

12.4.2024

Pohjois-Tampereen viikonlopun bussiliikennöintiä on suunniteltu vähennettävän tai lopetettavan  kokonaan ensi talvikaudella, jolloin liikennöintiä ei olisi enää Maisansaloon, Mäntylään, Teiskon  kirkkotielle, Viitapohjaan, Aitoniemeen ja Eerolasnuoralle. Muutosten taustalla esitetään alueen  asukkailta saatua palautetta verkkokyselyn ja yhden keskustelutilaisuuden pohjalta. 

Maaliskuussa toteutetussa kyselyssä vastaajan oli valittava kahdesta vaihtoehdosta edetäkseen  antamaan avoimeen osioon mielipiteitään. Alueen asukkaat kokevat, että valmiiden vaihtoehtojen  vuoksi he eivät tulleet kyselyssä aidosti kuulluiksi. Terälahden asukastilaisuuden anti ja siellä  kuullut käyttäjäkokemukset ja palautteet kertoivat realistisesti Pohjoisen-Tampereen linjaston  epäkohdista ja toivat esille myös hyviä kehittämistarpeita. Näemme, että niitä ei ole riittävästi otettu  huomioon jatkosuunnittelussa. Uudessa esillä olevassa vaihtoehdossa esitetään bussiyhteyttä  keskustaan ilman vaihtoa. Pidämme tätä ehdotusta hyvänä. On kuitenkin mahdotonta ymmärtää,  että jonkin alueen linjaparannukset oikeuttaisivat lopettamaan toisen alueen liikennöinnin  kokonaan viikonloppuisin. Missään muualla Tampereen alueella ei toimita tällä tavalla.  Joukkoliikenteen tarjoaminen on keskeinen palvelu, joka tulisi taata kaikille kunnan asukkaille  tasapuolisena mahdollisuutena.  

Suunnitteilla oleva liikennöinnin kokonaan lopettaminen talvi viikonloppuisin on haitallista alueen  asukkaille, mutta myös Pohjois-Teiskoon muualta liikkuville sekä alueen yrityksille niin asiakas kuin työntekijätasolla.  

Päätös vähentää liikennöintiä viikonloppuisin ja talvisin heikentää alueen elinvoimaisuutta ja  eristää osan asukkaista yhteiskunnan muista osista. Kaikilla tulisi olla mahdollisuus osallistua  yhteiskunnalliseen ja sosiaaliseen toimintaan, oli kyseessä sitten arkipäivä tai viikonloppu. Onko  linjaston suunnittelussa huomioitu kaupungin laajeneminen Nurmi-Sorilan suuntaan,  Kämmenniemen koulun tulevasta peruskorjauksesta aiheutuvat bussiliikennemuutokset sekä  Linnainmaan terveysasemalle sujuva pääsy ilman useita vaihtoja.  

Haluamme nostaa keskusteluun erityisesti ne henkilöt, joiden liikkuminen on paljolti julkisen  liikenteen varassa. Päätös vähentää liikennöintiä vaikuttaa erityisesti ikäihmisiin, mutta myös  lapsiin ja nuoriin Teiskon alueella, joiden liikkuminen on julkisten liikenteen ja läheisten  kuljettamisen varassa. On tärkeää, että mahdollistamme heille kasvokkaisen sosiaalisen  kohtaamisen mahdollisuuden myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi kaverit asuvat pidempien  matkojen päässä kuin keskusta-alueella, joten liikkuminen pyörällä tai jalan ei aina ole mahdollista. Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet lasten liikkumisen vähentyneen tasaisesti Suomessa.  Maaseudulla asuvien lasten liikkuminen on vielä kaupungissakin asuvia vähäisempää. Tämän  taustalla ovat mahdollisesti pitkät välimatkat harrastuspaikoille sekä harrastusmahdollisuuksien ja  liikuntapaikkojen vähäisyys. Lasten harrastaminen tapahtuu usein sitä varten rakennetuissa  tiloissa, mikä osaltaan voi selittää yhteyttä maaseudulla asuvien lasten vähäiseen liikkumiseen.  Tampereen kaupungin tulee osaltaan varmistaa, että liikuntapaikat ovat julkisen liikenteen avulla  saavutettavissa myös viikonloppuisin.  

Maisansaloon on tulossa kansainvälisen tason frisbeegolf rata, jonka on tarkoitus valmistua  syksyllä 2024. Ruotulan frisbeegolf radalla käy jopa 300 harrastajaa päivässä. Frisbeegolf on  erittäin suosittu harrastus, joka saa myös lapset ja nuoret liikkumaan. Kaikki toimet, jotka lisäävät  lasten liikkumisen ja harrastamisen mahdollisuuksia tulee huomioida erityisellä tarkkuudella  päätöksenteossa. Maisansaloon kehitetään myös luontomatkailua, joka varmasti tulevina vuosina  tulee lisäämään matkustajamääriä. Päätöksenteossa tulee huomioida alueen selkeä  matkustajamäärän kasvu. Frisbeegolfia harrastetaan pitkälle syksyyn ja aikaisin keväästä – eli  muulloinkin kuin linja-autojen kesävuorojen aikana (kesä-heinäkuu). Maisansalon vieressä sijaitsee  myös iso taloyhtiö, jossa on bussilla työssäkäyviä, opiskelijoita sekä eläkeläisiä, jotka käyttävät  bussia kaupassa käydäkseen. 

Tällä hetkellä bussien viikonlopun aikataulut eivät palvele asukkaita parhaimmalla mahdollisella  tavalla. Esimerkiksi Viitapohjasta kulkee viikonloppuisin busseja keskustaan, mutta osassa  vaihtovälin odotusaika on reittioppaan mukaan 46 minuuttia. Ei siis ihme, jos matkustajamäärä on  ollut vähäistä. Kyläläiset kertovat halukkuutensa käyttää vuoroja, mutta linjojen kulku tulee olla  sujuvaa ilman kohtuutonta vaihtoväliä.  

Toinen vastaava esimerkki on vuorojen 93 ja 94 päätepysäkki Mäntylä, joka sijaitsee aivan  Ruoveden rajan tuntumassa. Päätepysäkiltä busseihin nousee säännöllisesti myös Ruovedeltä  puolelta siihen tulleita matkustajia. Valitettavasti huonosti toimineiden ja epäluotettavien vaihtojen  vuoksi ihmisten luottamus bussilla kulkemiseen ja niiden turvallisuuteen on heikentynyt  huomattavasti. Mainittakoon vielä, että Mäntylän päätepysäkille on marraskuulta 2023 lähtien tehty  mittavaa peruskorjausta, joka helpottaa bussien turvallisempaa kääntymistä takaisin Tampereen  suuntaan. Työ on jo loppuvaiheessa - keväällä asfaltoinnin valmistuttua. Tuntuu perin  kummalliselta kehittämistyöltä jos arki - ja viikonloppuvuoroja nyt radikaalisti alasajetaan. 

Tarvekartoitukseen, suunnitteluun ja myös päätösten perusteisiin tarvitaan läpinäkyvyyttä, jotta ne  voisivat olla onnistuneita. Asukkaiden aito kuuleminen ja osallisuus muuttuvien  liikkumisjärjestelyjen yhteydessä on todella tärkeää.  

Tampereen kaupungin tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tampereen kaupunki  on kestävän liikennejärjestelmän osalta linjannut, että kehittämisessä etusijalla ovat kestävät  kulkutavat kuten joukkoliikenne, kävely ja pyöräliikenne. Kestävien liikennemuotojen  kulkutapaosuuden nostaminen on vaativa tavoite, joka edellyttää pitkäjänteisiä ja määrätietoisia  toimia ja myös liikennejärjestelmän kehittämisen resurssien kohdentamista mm. joukkoliikenteen  olosuhteiden parantamiseen. Tavoitteena on, että Tampereella toimii kattava, monimuotoinen,  tehokas ja vähäpäästöinen joukkoliikennejärjestelmä. Nyt edessä olevat päätökset linjavuorojen  heikennyksistä ovat ristiriidassa kaupungin ilmastotoimenpiteiden kanssa.  

Toivomme päättäjiä käyttämään omaa eettistä harkintaa ja tarkastelemaan uudelleen esitystä  lopettaa osan Pohjois-Tampereen viikonlopun liikennöintiä talviaikoina. Ratkaisun vaikutukset ovat  laajoja ja koskettavat monia kuntalaisia. Pyydämme etsimään vaihtoehtoisia ratkaisuja, jotta  voitaisiin varmistaa joukkoliikenteen saavutettavuus ja kuntalaisten palvelut kaikkina viikonpäivinä. 


Viitapohjan kyläyhdistys  

Kaanaan kyläyhdistys  

Pohtolan ja Vattulan kyläyhdistys  

Terälahden Seutu ry 

Asunto Oy Koljonselkä 

Teiskon urheilijoiden frisbeegolf- jaosto